Kor de Ville var et av Norges ledende kor på 90-tallet. Koret eksisterte i 12 år, og da koret ble lagt ned i 1999 hadde de bak seg fem CDer pluss en single, utallige konserter og TV-opptredener.
– Det var mange av disse musikerne som opplevde albumet ”Et evighets sekund” som et steg tilbake igjen. Jeg forstår hva de mener, innrømmer Jon. Musikalsk sett er ”Et evighets sekund” noe mer enkel enn forløperen ”Himmelen kysser jorden”, men det var også meningen.
– Jeg ønsket å gå tilbake og lage et album der melodien var det sentrale igjen. Og jeg måtte se om jeg kunne lage en CD uten de dyktige musikerne jeg hadde jobbet med. Kunne jeg i det hele tatt noe selv, måtte jeg spørre meg selv om, smiler Jon.
– Jeg fikk med meg Peter Sandwall igjen og vi dro til Kuling Studio i Örebro i Sverige. Vi jobbet der med en fantastisk teknikker som het Jonas Kuling. Peter fikk med seg selveste Per Lindwall på trommer. Det var selvfølgelig en opplevelse for livet. Videre trakterte Peter tangentene, mens Ove Andersson spilte bass og Bengt Johansson spilte gitar. Vi fikk også med oss en fabelaktig saxofonist fra Örebro, Ulf Beistam.
– På denne skiva mener jeg personlig at det er flest av de gode melodiene. ”Ordet er oss nær”, ”Jesus du lever i blant oss” og ”Alene du er Gud”er sanger som jeg håper har litt levetid, medgir Jon.
Også på dette albumet er sangene skrevet av Thomassen og Kleveland. Albumet kom ut i 1997 på Master Music.
Kor de Ville hadde eksistert i 12 år da det ble lagt ned i 1999. Likevel er dette et definisjonsspørsmål, for da Jon Kleveland overtok som musikalsk leder for ensemblet hadde det allerede eksistert i flere år under navnet ”Storsalens kammerkor”. Det var Kjetil Svestad som startet opp koret, som gikk inn i en tradisjon etter forsamlingens stolthet på 70- og 80 tallet: Storalens Minikor, som ble ledet av Trond Andersen.
Jon Kleveland overtok koret i 1987, og etter en stund var repertoar og stil endret.
– Det er viktig for meg å gi de prosjektene jeg jobber med, min personlige stil. Jeg hadde forholdsvis lite korerfaring før jeg begynte med Kor de Ville, så fra begynnelsen var det stort sett coverlåter som jeg fikk oversatt og som jeg ikledde nye arrangementer, forteller Jon Kleveland.
– Det ble en svært nyttig erfaring for meg personlig, sier Kleveland. Nå kunne jeg prøve og feile og eksperimentere. Etter noen år bestemte vi oss for å gi ut vår første CD. Det var vel i den forbindelse at vi bestemte oss for å endre navn fra Storsalens kammerkor til Kor de Ville.